Note
What is the meaning of some of the marks incised in the back of Old panel paintings?
Helena Pinheiro de Melo1,2,* , António João Cruz1,2 
1 Laboratório HERCULES, Universidade de Évora, Largo Marquês de Marialva 8, 7000-809 Évora, Portugal
2 Instituto Politécnico de Tomar, Estrada da Serra, 2300-313 Tomar, Portugal
* manahelena@gmail.com
Abstract
A bibliographic survey of incised marks of a rough appearance, creating straight parallel or intersecting lines, found on the back of Portuguese oak panel paintings is presented. Although Portuguese literature on this matter mostly suggests that these marks are related to the quality of the wood or to a panelmaker's workshop, the fact that most of them do not proceed between adjacent boards, indicates that they were made prior to panel construction. Since they appear exclusively on Baltic oak and on cleaved untreated surfaces, they must be connected to oak wood cutting, exploitation and trade, notably in the Baltic region, as suggested by J-A. Glatigny and M. Rief, and are not marks related to the manufacture of the panels as they have been previously considered.
Keywords
Wooden panels
Painting support
Engraved marks
Baltic oak
Trade
Language
Portuguese
Original title
Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?
DOI
10.14568/cp2017014
Download
PDF
Download citation
RIS | Endnote
Citation
Conservar Património | APA | Chicago | NP405 | ABNT
Conservar Património: Melo, H. P.; Cruz, A. J., 'Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?', Conservar Património 26 (2017) 91-101, https://doi.org/10.14568/cp2017014.
APA: Melo, H. P., & Cruz, A. J. (2017). Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?. Conservar Património, 26 91-101. DOI:10.14568/cp2017014.
Chicago: Melo, Helena Pinheiro de, and António João Cruz. 2017. "Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?." Conservar Património 26:91-101. doi:10.14568/cp2017014.
NP405: MELO, Helena Pinheiro de; CRUZ, António João – Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?. Conservar Património. [Em linha]. 26 (2017) 91-101 [Consult. ]. Disponível em WWW: <URL:https://doi.org/10.14568/cp2017014>. ISSN 21829942.
ABNT: MELO, Helena Pinheiro de; CRUZ, António João. Qual o significado de algumas marcas incisas no reverso dos suportes de madeira de pinturas antigas?. Conservar Património, Lisboa, v. 26, p. 91-101, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.14568/cp2017014>. Acesso em: .
History
Received: 2017-5-12 Revised: 2017-6-1 Accepted: 2017-6-1 Online: 2017-6-25 Publication: 2017-11-9
References
1 Pereira, F. A. B., 'Ascenção. Gregório Lopes (atrib.). Cerca de 1540', in A Pintura Maneirista em Portugal. Arte no Tempo de Camões, ed. F. F. Paulino, Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, Lisboa (1995) 176-179.
2 Markl, D., 'Ascensão de Cristo', in Francisco Henriques. Um Pintor em Évora no Tempo de D. Manuel, ed. A. C. Gouveia, CNCDP, Lisboa (1997) 163-164.
3 Silveira, C.; Leite, R., 'A pintura de Gregório Lopes - alguns dados técnicos e de estado de conservação', in Estudo da Pintura Portuguesa. Oficina de Gregório Lopes, ed. A. I. Seruya, Instituto José de Figueiredo, Lisboa (1999) 229-232.
4 Redol, P. (ed.), A Pintura da Charola. Convento de Cristo, Tomar, Instituto Português de Conservação e Restauro, Lisboa (2004).
5 Mendes, J., 'Intervenção de conservação e restauro', in Retábulo de Ferreira do Alentejo, Instituto Português de Conservação e Restauro, Lisboa (2004) 43-63.
6 Mendes, J., 'Estudo do retábulo de Ferreira do Alentejo', in 4.º Encontro do IPCR - A História, a Formação e as Boas Práticas em Conservação e Restauro, ed. A. Pais, IPCR, Lisboa (2005).
7 Pereira, F. A. B., 'Notícia de uma nova obra atribuída a Francisco Henriques: a Epifania da igreja de Sana Maria do Castelo em Abrantes', Idearte - Revista de Teorias e Ciências da Arte 1 (2005) 83-99.
8 Lorena, M.; Mendes, J.; Pires, S., 'Caracterização material do Retábulo de Évora - suporte e técnica', Cadernos de Conservação e Restauro 6-7 (2008-2009) 35-84.
9 Melo Dias dos Santos, H. F. P. P., 'O Pintor Francisco João (Act. 1563-1595). Materiais e Técnicas na Pintura de Cavalete em Évora na Segunda Metade do Século XVI', tese, Universidade Católica Portuguesa, Escola das Artes, Porto (2012), http://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/14977.
10 Salgueiro, J. I. M. d. S., 'A Pintura Portuguesa Quinhentista de Vasco Fernandes: Estudo Técnico e Conservativo do Suporte', tese, Escola das Artes da Universidade Católica Portuguesa, Porto (2012), https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/20371.
11 Valadas, S. S. G., 'Variedades e Estilos na Obra Atribuída a Frei Carlos - Novas Perspetivas', tese, Universidade de Évora, Évora (2016), http://hdl.handle.net/10174/19158.
12 Gérard, A.; Glatigny, J.-A., Étude des Techniques de Débit et de Préparation des Bois pour la Réalisation d>Oeuvres d>Art Sculptées et Peintes en Flandre, Centre Régional de Restauration et de Conservation des Oeuvres d'Art, Vesoul (1995).
13 Glatigny, J. A., 'Des marques énigmatiques', in Antwerpse Retabels, 15de -16de Eeuw. II. Essays, ed. H. Nieuwdorp, Museum voor Religieuze Kunst, Antwerpen (1993) 142-143.
14 Rief, M., 'Engraved marks on Baltic wainscot boards', in Constructing Wooden Images, ed. C. Van de Velde, H. Beeckman, J. V. Acker & F. Verhaeghe, ASP-VUB Press, Brussels (2005) 127-146.
15 Pereira, F. A. B., 'Imagens e Histórias de Devoção. Espaço, Tempo e Narrativa na Pintura Portuguesa do Renascimento (1450-1550)', tese, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Lisboa (2001).
16 Rodrigues, M. D. A., 'Modos de Expressão na Pintura Portuguesa. O Processo Criativo de Vasco Fernandes (1500-1542)', tese, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Coimbra (2000), https://estudogeral.sib.uc.pt/jspui/handle/10316/645/1/.
17 Wadum, J., 'The Antwerp Brand on Paintings on Panel', in Looking Through Paintings. The study of painting techniques and materials in support of art historical research, ed. E. Hermens, de Prom Publications-Archetype Publications, Baarn-London (1998) 179-198.
18 Schuster-Gawlowska, M., 'Remarque du restaurateur sur les marques apposées sur les supports de bois des tableaux flamands', in Traitement des Supports - Travaux Interdisciplinaires. Journées sur la Conservation Restauration des Biens Culturels, ARAAFU, Paris (1989) 49-55.
19 Lopes, V., 'David II Teniers et atelier. Alchimiste, 1639', in L'Art et Ses Marchés. La Peinture Flamande et Hollandaise (XVIIe et XVIIIe Siècles) au Musée d'Art et d'Histoire de Genève, ed. F. Elsig, Somogy - Musées d'Art et d'Histoire, Paris - Genève (2009) 161-162.
20 Antunes, V. H., 'Técnicas e Materiais de Preparação na Pintura Portuguesa dos Séculos XV e XVI', tese, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Lisboa (2014).
21 Carvalho, A., 'Contribuição para o estudo e identificação das madeiras do suporte', in Estudo da Técnica da Pintura Portuguesa do Século XV, Instituto José de Figueiredo, Lisboa (1974) 37-47.
22 Klein, P.; Esteves, L., 'Dendrochronological Analyses in Portuguese Panel Paintings', in La Peinture et le Laboratoire. Procédés, Méthodologie, Applications, ed. R. v. Schoute & H. Verougstraete, Uitgeverij Peeters, Leuven (2001) 213-220.
23 Streeton, N.; Wadum, J., 'Northern European panel paintings', in The Conservation of Easel Paintings, ed. J. H. Stoner & R. Rushfield, Routledge, Abingdon (2012) 86-97.
24 Wadum, J., 'Historical Overview of Panel-Making Techniques in the Northern Countries', in The Structural Conservation of Panel Paintings, ed. K. Dardes & A. Rothe, The Getty Conservation Institute, Los Angeles (1998) 149-177.
25 Marijnissen, R. H., Paintings. Genuine, Fraud, Fake. Modern Methods of Examining Paintings, Elsevier, Brussels (1985).
26 Verougstraete-Marcq, H.; Schoute, R., Cadres et Supports Dans la Peinture Flamande aux 15e et 16e Siècles, Heurele-Romain (1989).
27 Glatigny, J.-A., 'Technique de construction des panneaux flamands', in La Pintura Europea Sobre Tabla. Siglos XV, XVI y XVII, Ministerio de Cultura, Madrid (2010) 42-47.
28 Marijnissen, R.; Sawko-Michalski, M., 'De twee gotische retabels van Geel. Een onderzoek van materiele feiten', Bulletin de l'Institut Royal du Patrimoine Artistique 3 (1960) 143-162.
29 Wazny, T., 'The origin, assortments and transport of Baltic timber', in Constructing Wooden Images, ed. C. Van de Velde, H. Beeckman, J. V. Acker & F. Verhaeghe, ASP-VUB Press, Brussels (2005) 115-126.
30 Haneca, K.; Wazny, T.; Van Acker, J.; Beeckman, H., 'Provenancing Baltic timber from art historical objects: success and limitations', Journal of Archaeological Science 32(2) (2005) 261-271, https://doi.org/10.1016/j.jas.2004.09.005.
31 Reehorst, K. P. t., The Mariner's Friend, or Polyglot Indispensable, and Technical Dictionary, Kampen (1849), https://books.google.pt/books?id=zGhRAAAAcAAJ.
32 Beeckman, H., 'The impact of forest management on wood quality: the case of medieval oak', in Constructing Wooden Images, ed. C. Van de Velde, H. Beeckman, J. V. Acker & F. Verhaeghe, ASP-VUB Press, Brussels (2005) 93-113.
33 Fraiture, P., 'Les Supports de Peintures en Bois dans les Anciens Pays-bas Méridionaux de 1450 à 1650', tese, Université de Liège, Liège (2007).
34 Verougstraete, H., Frames and Supports in 15th and 16thcentury Southern Netherlandish Painting, Royal Institute for Cultural Heritage, Brussels (2015), http://www.kikirpa.be/uploads/files/frames.pdf (acesso em 2017-06-22).
Stable url: https://doi.org/10.14568/cp2017014
|